23 marca 2017 roku w Starostwie Powiatowym w Węgrowie odbyła się Konferencja, p.n.: „Agresja wśród dzieci i młodzieży – przyczyny i sposoby redukowania” skierowana do dyrektorów i nauczycieli szkół wszystkich szczebli, kuratorów sądowych, pracowników ośrodków pomocy społecznej.
Konferencja zorganizowana została przez Starostę Węgrowskiego przy współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Węgrowie, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Komendą Powiatową Policji.
Było to kontynuacja cyklu spotkań w powiecie węgrowskim, dotykających poważnych problemów społecznych, zwłaszcza w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
Podczas konferencji zagadnienia związane z agresją wśród dzieci i młodzieży przedstawione zostały przez trzech prelegentów:
1. Pani Agata Krupa–Berbeć – psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgrowie
w prezentacji: „Agresja i sposoby jej zapobiegania” przybliżyła terminologię agresji oraz wskazała sposoby jej zapobiegania i szybkiego reagowania na jej przejawy wśród dzieci i młodzieży;
Prezentacja: Agresja i sposoby radzenia >>
2. Pani Anna Kordaczuk – psycholog w Ośrodku Interwencji Kryzysowej przy PCPR w Węgrowie
w prezentacji: „Kradzież tożsamości, Cyberstalking, Flaming, Happy Slapping – nowe formy agresji elektronicznej”, przedstawiła nowe formy zagrożeń płynących z Internetu oraz niepokojące, emanujące agresją zachowania dzieci i młodzieży wykorzystywane w ramach funkcjonowania na portalach społecznościowych;
3. Pani Anna Maliszewska – sierżant sztabowy Komendy Powiatowej Policji w Węgrowie
w prezentacji: „Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży-współpraca szkół z Policją”, przybliżyła procedury i działania podejmowane przez funkcjonariuszy Policji w ramach interwencji doraźnych, wskazała możliwości współpracy Policji z placówkami oświatowymi, w przypadku niepokojących bądź demoralizujących zachowań dzieci i młodzieży.
Z konferencji przedstawione zostały następujące wnioski:
1. Ustawiczne szkolenie i edukacja rad pedagogicznych, rodziców i uczniów z zakresu radzenia sobie ze stresem oraz metod zastępowania agresji;
2. Informowanie rad pedagogicznych i rodziców odnośnie zagrożeń płynących z Internetu (niebezpieczne portale, gry);
3. Zachęcanie dzieci i młodzieży do brania udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania, umożliwiających osiąganie sukcesów, rozładowywanie emocji;
4. Angażowanie psychologów i pedagogów (w tym z zewnętrznych instytucji) na spotkania z rodzicami, przedstawianie zagrożeń oraz metod i sposobów kontroli rodzicielskiej;
5. Wprowadzanie controllingu, blokad treści niepożądanych i niebezpiecznych dla dzieci i młodzieży;
6. Zaangażowanie nauczycieli informatyki do rozszerzania zajęć o tematy dotyczącej zagrożeń płynących z sieci internetowej oraz bezpiecznego korzystania z Internetu;
7. Wnikliwa obserwacja uczniów przez wszystkich pracowników szkoły, wymiana informacji i spostrzeżeń odnośnie niepokojących zachowań, szybkie reagowanie na niepokojące zmiany w zrachowaniach;
8. Konsekwentne działania względem sprawców zachowań agresywnych.