Aktualności PCPR Węgrów
- Szczegóły
Zgodnie z założeniami projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” placówka pełniąca rolę SCWEW realizuje bardzo ważne zadanie. Swoimi działaniami wpływa na środowisko lokalne i propaguje wdrażanie zmian zmierzających do budowania społeczności włączającej.
Zespół specjalistów realizujących zadania w projekcie powinien być inicjatorem zmian procesowych prowadzących do wdrożenia edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Przeprowadzenie takich zmian jest możliwe między innymi przez kształtowanie u nauczycieli nowych kompetencji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, ponieważ praca w grupie czy klasie zróżnicowanej wymaga dostosowania procesu nauczania - uczenia się do zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci.
Podstawowe wartości związane z procesem nauczania i uczenia się, które według Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej są ważne dla pełnego rozwoju przedszkoli i szkół to:
1) docenianie różnorodności polegające na traktowaniu różnic między uczniami jako zalet i czynników sprzyjających edukacji
2) wspieranie wszystkich uczniów, zgodnie z czym nauczyciele zakładają, że każdy będzie miał znaczące postępy w nauce
3) nastawienie na współpracę oparte na przeświadczeniu, że praca zespołowa i współdziałanie są bardzo ważne w procesie edukacji
4) indywidualny rozwój zawodowy polegający na uczeniu się nauczycieli przez całe życie, doskonaleniu wiedzy i umiejętności.
Zgodnie z założeniami edukacji włączającej i projektu wsparcie udzielane placówkom ogólnodostępnym przez SCWEW obejmuje takie działania, jak:
-przekazywanie wiedzy i umiejętności specjalistów pracownikom przedszkoli i szkół objętych wsparciem
-zakup w ramach wypożyczalni specjalistycznych sprzętów, materiałów, pomocy dydaktycznych do pracy w klasie zróżnicowanej
-przygotowywanie szkoleń i materiałów edukacyjnych
-zorganizowanie sieci współpracy i samokształcenia
-podejmowanie działań adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb przedszkoli i szkół,
w tym prowadzenie konsultacji, obserwacji zajęć, zajęć modelowych
-wymianę wiedzy i doświadczeń między nauczycielami i specjalistami.
SCWEW według założeń ma być nowym rozwiązaniem organizacyjnym tworzącym sieć społeczną ukierunkowaną na wsparcie systemowe dziecka, rodziny i szkoły.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie internetowej SOSW w Węgrowie pod adresem: www.sosw.wegrow.pl (zakładka SCWEW).
Dane kontaktowe:
Tel. 257920161
Adres e-mail:
- Szczegóły
Zgodnie z orzecznictwem ustawy o podatku od spadków i darowizn, do I grupy podatkowej w ramach zstępnych uważa się także osoby, które przebywają lub przebywały w pieczy zastępczej, a za wstępnych także odpowiednio osoby tworzące rodzinę zastępczą, prowadzące rodzinny dom dziecka lub pracujące z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej.
Warto zauważyć, że zgodnie z regulacjami w/w ustawy zwalnia się od podatku od spadków i darowizn nabycie w drodze dziedziczenia lub darowizny przez osoby tworzące rodzinę zastępczą lub prowadzącego rodzinny dom dziecka, pieniędzy lub innych rzeczy pod warunkiem, że pieniądze te lub rzeczy w okresie 12 mies. od dnia ich otrzymania zostaną przeznaczone na cele bezpośrednio związane ze sprawowaniem pieczy zastępczej.
Dodatkowo ustawa o PIT wprowadziła nowe zwolnienie podatkowe potocznie określane jako PIT-0 dla rodzin 4+, obejmujące również osoby, które wykonywały władzę rodzicielską, pełniły funkcję opiekuna prawnego w stosunku do co najmniej 4 dzieci, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało lub sprawował funkcję rodziny zastępczej, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny.
Więcej informacji można uzyskać na stronie MRiPS (www.mrips.gov.pl) bądź stronie MF (www.mf.gov.pl).
- Szczegóły
Od poniedziałku 27 czerwca b.r. w regionie mazowieckim następuje zmiana standardu nadawania bezpłatnej naziemnej telewizji. Mieszkańcy, których telewizory nie odbierają nowego sygnału nadawania bezpłatnej telewizji naziemnej DVB-T2/HEVC, a ich sytuacja materialna nie pozwala na samodzielne poniesienie kosztów zakupu nowego sprzętu do odbioru, mogą skorzystać z rządowego programu dofinansowania 250 zł do zakupu telewizora lub 100 zł do zakupu dekodera - zgodnych z nowym standardem. Więcej informacji o rządowym programie dofinansowania znajduje się na stronie https://www.gov.pl/web/dvbt2/nowy-program-dofinansowania-do-zakupu-odbiornika-cyfrowego. Informacje można także uzyskać za pośrednictwem infolinii dzwoniąc pod numer 42 253 54 30 lub e-mailem na adres cyfrowaTV@coi.gov.pl
- Szczegóły
Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą działające w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Węgrowie realizuje różnorodne zadania mające na celu propagowanie idei edukacji włączającej w środowisku.
W związku z tym przedstawiciele SCWEW wzięli udział w IX Międzynarodowym Kongresie Inkluzji Społecznej „W poszukiwaniu antropologii pedagogicznej. Nadzieje i rozczarowania edukacji inkluzyjnej.” Kongres odbył się w dniach 23-24 maja 2022 r. w Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach. Przedsięwzięcie patronatem objęli: JM Rektor UPH w Siedlcach prof. dr hab. Mirosław Minkina, Jego Ekscelencja ks. Biskup Kazimierz Gurda, Prezydent Miasta Siedlce Andrzej Sitnik i Wójt Gminy Siedlce Henryk Brodowski. Komitet honorowy stanowiły: Dziekan Wydziału Nauk Społecznych UPH w Siedlcach dr hab. Malina Kaszuba, prof. uczelni oraz Dyrektor Instytutu Pedagogiki UPH w Siedlcach dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, prof. uczelni. Kongres zainaugurował występ dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Węgrowie. Następnie uczestnicy wysłuchali wystąpień przedstawicieli świata naukowego z różnych uczelni z terenu Polski i innych krajów, w tym Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Wenezueli. SCWEW w Węgrowie reprezentowały Pani Hanna Kasperowicz - lider projektu oraz Pani Gabriela Strąk - ekspert ds. edukacji włączającej. Podczas swojego wystąpienia Pani Hanna Kasperowicz omówiła zasady i obszary działania SCWEW, zwróciła uwagę na istotną rolę placówek kształcenia specjalnego w modelu ich funkcjonowania. Przybliżyła informacje dotyczące przedszkoli i szkół korzystających ze wsparcia. Przeanalizowała najważniejsze zadania stawiane SCWEW. Podkreśliła duże znaczenie współpracy z placówkami będącymi partnerami w projekcie oraz omówiła najważniejsze obszary tej współpracy. Przybliżyła zrealizowane dotychczas działania projektowe. Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników kongresu. Udział w tym przedsięwzięciu przyczynił się do popularyzacji edukacji włączającej w środowisku.
- Szczegóły
W ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”
Nauczyciele specjaliści ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Węgrowie wchodzący w skład Zespołu SCWEW w dniu 27.05.2022 r. przeprowadzili w ramach projektu zajęcia modelowe w Niepublicznym Przedszkolu Delfinek w Sulejówku. Zajęcia wychowania przedszkolnego z elementami czytania metodą Glenna Domana odbyły się
w grupie pięciolatków. Zaprezentowano również elementy terapii ręki i terapii ustno-twarzowej. Podczas spotkania wstępnego z nauczycielami tamtejszej placówki zapoznano zebranych z celami, tematyką i planowanym przebiegiem zajęć. Po zajęciach omówiono poszczególne ćwiczenia i zabawy usprawniające funkcjonowanie dzieci. Nauczyciele wymienili się spostrzeżeniami i opiniami. Mieli możliwość zadania pytań dotyczących poszczególnych terapii oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci. W spotkaniu uczestniczyła Pani Hanna Kasperowicz - lider w SCWEW w Węgrowie oraz Pani Sylwia Herod - wizytator z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, ekspert merytoryczny w projekcie „Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)”, która monitorowała realizację działań SCWEW w Węgrowie.
- Szczegóły
Drodzy Rodzice, Szanowni Państwo,
obchodzimy dziś Dzień Rodzicielstwa Zastępczego, czyli święto osób o wielkim sercu, ofiarujących najcenniejszą rzecz – dom, rodzinę i miłość dzieciom, które zostały tego pozbawione. Wymaga to gotowości do poświęceń, cierpliwości i umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby najmłodszych.
Są wśród Państwa rodziny spokrewnione z dzieckiem, rodziny niezawodowe i zawodowe, dla których rodzicielstwo zastępcze to praca na pełen etat. Łączy Was w tej trudnej misji wiara w jej najważniejszy cel: zapewnienie podopiecznym bezpieczeństwa, stabilizacji, a przede wszystkim miłości.
Za to serdecznie dziś Państwu dziękuję. Za empatię, cierpliwość, szacunek, zrozumienie, odpowiedzialność – czyli za wszystko, co jest niezbędne do wychowania młodego człowieka. Do ukształtowania jego charakteru i przygotowania do dorosłego życia.
Przyjmując dziecko pod swój dach nie tylko dbają Państwo o jego potrzeby, ale także dzielą z nim jego radości i smutki. Wyrażam wielki podziw dla Państwa odwagi i odpowiedzialności. Niech uśmiech na twarzy dzieci towarzyszy Państwu zawsze, a największą satysfakcją będą ich sukcesy, gdy już się usamodzielnią.
Korzystając z okazji kieruję również podziękowania do pracowników instytucji, takich jak centra pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych, które pomagają dzieciom znaleźć nowy dom.
Życzę Państwu i Państwa Rodzinom samych szczęśliwych dni, wypełnionych miłością i słonecznych. Życzę, abyście nawzajem czerpali z siebie siłę, dawali sobie wsparcie i opiekę.
Marlena Maląg
Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- Szczegóły
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Węgrowie oraz Zespół SCWEW w Węgrowie zaprasza na konferencję „Inkluzja bez barier” inaugurującą projekt grantowy „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”, która odbędzie się w dniu 29.03.2022 r. w godz. 08:30 – 15:30
w Węgrowskim Ośrodku Kultury, ul. Adama Mickiewicza 4A
FORMULARZ REKRUTACYJNY na stronie internetowej
https://sosw.wegrow.pl
(zakładka SCWEW Aktualności)
Zgłoszenia do 25.03.2022 r.
Program konferencji:
8.30 – 9.00 – Rejestracja uczestników.
9.00 – 9:30 – Uroczyste otwarcie Konferencji – p. Maria Koc – Senator RP, p. Ewa Besztak – Starosta Węgrowski.
09.30 – 10.00 – Pilotażowe wdrożenie SCWEW. Przedstawienie członków Zespołu SCWEW. – p. Hanna Kasperowicz – dyrektor SOSW w Węgrowie, lider SCWEW.
10.00 – 11.30 – Rola i znaczenie edukacji włączającej w procesie inkluzji społecznej – dr hab. prof. ucz. Tamara Zacharuk.
11.30 – 12.00 – Przerwa kawowa.
12.00 – 13.30 – Optymalizacja narzędzi AAC do możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu – mgr Ewelina Ciarka – ekspert AAC.
13.30 – 14.30 – Prezentacja prototypowego rozwiązania – wirtualnej rzeczywistości w terapii nieśmiałości i lęku społecznego oraz w treningu umiejętności społecznych. – dr Artur Niewiadomski – Instytut Informatyki, mgr inż. Kamil Skarżyński – Instytut Informatyki, dr Andrzej Sędek – Instytut Pedagogiki.
14.30 – 15.30 – Obiad.
15.30 – Podsumowanie konferencji – p. Hanna Kasperowicz – dyrektor SOSW w Węgrowie, lider SCWEW.
Zaproszenie na konferencję „Inkluzja bez barier” 29.03.2022 r.
- Szczegóły
Jesteś tegorocznym maturzystą, którzy właśnie teraz rozgląda się za wymarzoną uczelnią i snują plany dalszej edukacji? Poniżej link z poradnikiem o studiowaniu z niepełnosprawnościami. Tekst zawiera praktyczne porady oraz sygnalizuje, co warto przemyśleć przed podjęciem studiów.
Dowiesz się z niego:
- na co zwrócić uwagę przy wyborze studiów,
- jakie formy wsparcia ci przysługują i jak się o nie ubiegać (stypendia, asystenci, sprzęt, dofinansowanie z PFRON)
- na czym polega wyrównanie szans edukacyjnych (m.in. podczas rekrutacji czy sesji egzaminacyjnych)
- jak studenci z niepełnosprawnościami mogą wykazać inicjatywę i aktywnie uczestniczyć w zwiększaniu dostępności uczelni.
https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/studiowanie-z-niepelnosprawnosciami
- Szczegóły
W styczniu 2022 r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Węgrowie rozpoczęto realizację drugiego etapu projektu. Jednym z ważnych przedsięwzięć zaplanowanych w tym okresie jest organizacja konferencji inaugurującej działanie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Węgrowie.
Obecnie trwają intensywne prace nad przygotowaniem konferencji.
Odbędzie się ona w dniu 29.03.2022 r.
W programie znajdą się ciekawe wystąpienia prelegentów, treści dotyczące założeń edukacji włączającej, modelu SCWEW oraz zrealizowanych i zaplanowanych na kolejne miesiące działań Centrum. Wkrótce zostaną opublikowane dokładne informacje dotyczące organizacji konferencji, prelegentów i szczegółowy program. Zespół SCWEW ma nadzieję, że konferencja przyczyni się do popularyzacji edukacji włączającej w środowisku lokalnym.
- Szczegóły
Projekt „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” realizowany przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Węgrowie wśród planowanych rodzajów wsparcia kierowanego do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych zakłada rozpoznanie potrzeb tych placówek w zakresie wyposażenia w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne, dokonanie zakupu potrzebnego sprzętu oraz utworzenie i prowadzenie wypożyczalni.
W styczniu 2022 r. zakończono realizowany w ramach projektu proces przeprowadzania pogłębionych diagnoz w przedszkolach i szkołach objętych wsparciem.
Informacje zgromadzone w przygotowanych raportach z diagnoz zostały wykorzystane do sporządzenia wykazu najpotrzebniejszego sprzętu specjalistycznego i innych pomocy.
Obecnie Zespół SCWEW jest w trakcie dokonywania zakupów i organizowania wypożyczalni. Niebawem placówki ogólnodostępne będą mogły korzystać ze wsparcia SCWEW w Węgrowie w tym zakresie. Wśród działań przewidziana jest także pomoc w doborze sprzętu oraz instruktaże i szkolenia z zakresu jego obsługi. Kadra SCWEW dokłada starań, aby podejmowane działania spełniły w jak największym stopniu oczekiwania nauczycieli, uczniów i rodziców oraz przyniosły pozytywne, wymierne efekty.